Alla inlägg under september 2014

Av christina Niva - 21 september 2014 17:21

som bekant lider jag av kärlkramp sedan ett tag tillbaka. sköter min medecin å allt. Men i fredags blev jag rädd; hade vart å duschat och när jag kommer ut ur duschen så är jag ljuslila/blå om läpparna; observera att jag inte hade duschat kallt!

I går lördag tog jag en promenad ner till ica och enbart njöt i det fina vädret; när jag kommer hem ser jag ut likadan.   

så måste boka tid hos dsk för att kolla mitt blodtryck och prata med henne om detta.

när väl blånaden försvann så stack det i läpparna en bra stund efteråt. lite obehagligt!!

ha en fin fortsättning på söndagen   

Av christina Niva - 14 september 2014 16:28

i dag går sverige till val och jag hoppas att alla går till valurnorna och lägger sin röst för jag anse´r att om man inte röstar ska man inte heller gnälla på systemet hur de fungerar. och sen har vi förmånen att få rösta i vårat land så ta chansen i dag och gör eran röst hörd.

Tänk på dem som inte får rösta pga valfusk och andra fruktansvärda saker....Tänkvärt eller hur.....


JA annars e det en vanlig söndag ....fick i dag besök av min kära mångåriga vän och som vi kallar varann syster. Hon är den som känt mej längst med andra ord sen vi gick i högstadiet i Råneå. herrejisses d e många år det....och mycket har vi gjort och mycket har hänt underalla dessa åren....krogrundor...shopping....fika...filmkvälla
r...cykelturer...hundpromenader....och så mycket annat.

Så ikväll ska vi sitta å kolla på valvakan å hoppas å hålla tummarna att sverige får regeringsskifte...


önskar alla en underbar söndag...


Av christina Niva - 12 september 2014 14:20

underlig överskrift...må hända men så kan man kalla miitt liv sedan 2002. jag fick då min diagnos och hade inte en susning om vad tusan det var förnågonting...det enda jag visste var att jag hade ont i hela kroppen på ett sätt som jag inte kände igen och värken gick inte att vila bort och den blev tusen gånger värre om jag gjorde något speciellt. Det var då lindriga fibroskov.

jag har under åren kämpat mot läkare och mot FK; 2008 ungefär fick jag rätt mot FK och tilldelades sjukersättning....tidsbegränsad!

I samma veva kom regeringens beslut om utförsäkringar mot sjuka....och jag anade att jag skulle sitta i den sitsen en vacker dag..och det gjorde jag!

2011 utförsäkrades jag från systemet med orden från fk: "du kommer med sanolikhet att bli frisk"....hhmmm...hade dom inte läst läkarnas utlåtanden och mina egna som jag skickat in till dem. Arbetsförmedlingen dömde ut min arbetsförmåga och jag skrevs ut därfrån efter att ha gått på möte och kartläggning hos en handläggare där.

men nu räcker det inte heller med svår fibro heller....jag har mycket högt blodtryck,matfobi och kärlkramp; det senaste sedan 2013 och som är ärftlig.; bla min far har det sedan många år tillbaka. när jag skrev det till FK fick jag det hånfulla svaret: " det kommer nog att gå över och det räknas inte så allvarligt". jag har en sorts hjärtmedecin, tre mot högt blodtryck, nitrospray och två sorters smärtstillande. Man är alltså mätt innan man har ätit sin frukost.

i dag ligger mitt sjukärende hos förvaltningsrätten sedan 2 månader tillbaka och jag hoppas innerligen nu att jag får igenom det hela och att dom är mera humana där dom som avgör ens öde.

menar; jag är sjuk..kan inte jobba, nekas sjukersättning så därför tvingas jag och tusentals flera sjuka i samma sits leva på socpengar som man måste be om varje månad för att överleva. är det inte vansinne att vi sjuka ska behandlas som en börda i samhället.

regeringen förstår inte varför det är så många sjukskrivna...hhmm..kanske det beror på att dom som är utförsäkrade inte får tillbaka sin ersättning och tvingas sjukskrivas med jämna mellanrum av sin läkare. Jag skulle allt bara gärna vilja se reinfeldt,lööv,björklund å co leva den vardag som vi sjuka tvingas till....

Av christina Niva - 8 september 2014 16:48

då var det ny dag och ny vecka igen då.

Gumman har avklarat höglöpen för denna gång; lider med henne för hon mår inte bra när hon löper; ofta har hon då ont i magen och feber och väldigt slö. Tur hon är duktig att känna av sej och vila i den mån hon behöver.

hhmm..ja annars då...

tja...vad kan man säga....bu och bä...man har sina små funderingar om lite allt möjligt så är det ju.....


en sak som jag verkligen funderar över är: vad har folk ut av att snacka skit och sprida rykten?

har vart utsatt för det länge på ett och annat sätt...och det är ju otroligt att folk vet mera om en själv än man själv vet om sej själv.Är inte det rätt komiskt egentligen....

varför gör folk så mot varandra? avundsjuka? missundsamhet? man kan undra....

jag har fått höra mycket om mej själv under årens lopp bakom min rygg men som kommit fram till mej i slutändan. Tycker det är förbannat tråkigt att folk inte kan vara ärliga mot varandra istället för att sprida en massa skit å dynga om varann. nä usch å fy för sånt...

ha nu en fin å trevlig fortsättning på måndagen alla goda å fina vänner   

Kamelot – Forever lyssna å njut

Av christina Niva - 6 september 2014 13:39

vem är denna person då?

ja....jag kommer från Råneå..och nu undrar ni nog vart det ligger..hehe..ja det ligger ca 5 mil norr om Luleå. Bodde där fram till 1991 när familjen flyttade till Luleå där vi trivdes otroligt bra bland alla fina vänner.

2002 fick jag diagnos Fibromyalgi...jag hade då ingen aning vad det var fårnånting. Men vart efter jag läste så insåg jag att det passade precis in på det min läkare hade sagt.

Sedan dess har jag vart sjukskriven och även haft sjukersättning men utförsäkrades 2011 efter regeringens hetsjakt på sjuka. Det är fruktansvärt jobbigt allt detta att handskas med smärtan man lever med och allt annat som hör till fibron och sen bråka å slåss mot FK för att så tillbaka sin ersättning.  


Nå....som person är jag väl rätt så vänlig tror jag och finns där för mina vänner likväl som dom finns för mej och försöker uppehålla ett glatt humör trots smärtan i kroppen och kronisk trötthet. 

HAr alltid haft ett enormt intresse för djur,natur,läsa och musik. Djur har alltid funnits med sen jag var liten och i dag har jag en underbar liten flicka( Karelsk björnhund) vid namn Zita och en underbar kille (av blandras) vid namn Melker. Dom båda förgyller min vardag så otroligt mycket.

min musiksmak....? ja metal!!!! sen många år tillbaks så är jag metal/hårdrocksfan. Mötley crue,At Vance, Crash Diet, Dimmu borgir,Sabaton å myket annat bra.

Dettta ger väl en rätt bra bild av mej som person...A metal heart is hard to tear apart   

Av christina Niva - 6 september 2014 09:37

hittade denna bloggsida och beslöt att göra en rolig blogg här.

vad ska den handla om?

ja lite om livet som fibrosjuk och hur vardagen ser ut med allt vad det innebär...den kommer att handla om mina vovvar zita och melker som betyder allt för mej.


så håll till godo alla glada...morsning!  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards